Porttelefon/nyckelbricka

Information kring hur man använder porttelefonen och nyckelbricka. Nyckelbrickan fungerar till entrédörr, soprum, källare, innegårdsdörr samt för de med bil/förråd i garaget, även till garageporten.


Beställning av nyckelbricka/tvättstugecylinder/fjärrkontroll

Nyckelbricka 150 kr/st
Tvättstugecylinder 200 kr/st
Fjärrkontroll till garage 500 kr. Till medlemmar med garageplats eller förråd i garaget.
Borttappad fjärrkontroll ersätts av innehavaren med 500 kr.

Om du förlorar din bricka ska du anmäla detta till styrelsens mail lassystem@adlernmindre.se för att vi skall kunna spärra behörigheten till brickan, gäller även fjärrkontrollen till garaget.


Ändra namn eller telefonnummer i porttelefonen

Maila lassystem@adlernmindre.se och ange följande:

  • Namn på boende (ok med flera namn)
  • Lägenhetsnummer
  • Önskat telefonnummer

Information om porttelefonen

Insläpp av besökare m.m. genom porttelefonen är möjligt mellan kl 07-22, vardagar samt helger. Övrig tid måste besökare släppas in manuellt.

Porttelefonen är ansluten till det ordinarie telesystemet. Påringning sker genom att trycka på knappen invid lägenhetsinnehavarens namn.


Porttelefon, besökare mellan kl 07-22 vardagar och helger

  • Tryck på knappen som displayen pekar ut “TRYCK HÄR”.
  • Porttelefonen visar nu en lista med 5 alfabetiska intervall. (exempelvis A-E).
  • Tryck på knappen vid det intervall där efternamnet på den som ska besökas ingår.
  • Navigera vidare tills lägenheten hittats och tryck på knappen intill för att ringa.
  • Hyresgästen svarar och ni kan nu prata.
  • Accepteras ditt tillträde, låses dörren upp.
  • När dörren har låsts upp visas detta i displayen och nyckelhålet blir grönt
  • Öppna dörren och gå in.
  • Nekas tillträde – visas detta i displayen och nyckelhålet blir rött.

Porttelefon, boende

  • Besvara uppringningen.
  • Tala med besökaren.
  • Acceptera tillträde. Tryck på 5 på din telefon.
  • Neka tillträde. Tryck # eller lägg på luren.